Mezőszentgyörgy Árpád-kori település. Pásztorok alapították, ezt az 1249-es káptalani határbejárás írásos dokumentuma tanúsítja. A XIII. sz. végén a faluban a prédikátorságra készülő ifjak tanítottak, akik Sárospatakról és Debrecenből érkeztek. Az egyházmegye határozata alapján az 1820-as évek végén Mezőszentgyörgy a környékbeli pedagógusok továbbképzési központja lett. 1828-ban itt nyitották meg a Kerületi Könyvtárt, „ az oskolamesterek tudományos előmenetelét segítendő.” 1842-ben itt született Eötvös Károly író, ügyvéd, politikus.
1949-ben alakult meg a faluban az ország első népkönyvtára, amelyet róla neveztek el. Innen indult el 1969-ben az „Olvasó népért” mozgalom.
1996-ban az iskola is fölvette Eötvös Károly nevét, s azóta minden áprilisban megrendezzük a környező iskolák diákjainak a nevével fémjelzett tanulmányi versenyt, ahol sportversenyen és tantárgyi versenyeken mérhetik össze tudásukat a gyerekek.
Az iskolába tanító pedagógusok mindig is fontosnak tartották, hogy diákjaink gyermekközpontú, gyermekszerető közösségben nőjenek fel, és mindenki képességei legjavát tudja nyújtani. Alapelvünk, hogy egyformán fontosnak ítéljük a gyengébb tanulók felzárkóztatását és a jó képességűek tehetséggondozását. Ennek érdekében a következő lépéseket tesszük:
- pályázatok írása
- képesség-kibontakoztató program
- minőségbiztosítási program
- integrált oktatás
- Útravaló ösztöndíjprogram
- iskolaotthonos oktatás bevezetése
A pályázatokon nyert támogatásokból az évek során sikerült megvalósítanunk:
- tornaterem
- nyelvi labor
- számítástechnikai terem
- Ayres fejlesztőterem
- tanteremeink korszerű berendezése (mobilizálható padokkal)
A tanórákon kívül sokszínű, változatos, érdekes elfoglaltságot kínálunk a gyermekek számára:
Szakkörök:
- német
- rajz
- matematika
- természetkutató
- dráma
- énekkar
- sportkör
- helyi tanulmányi versenyek
|
Egyéb foglalkozások:
- felvételi előkészítő
- közösségi órák
- fejlesztő órák
- mozgásterápia (Ayres)
- egészségügyi felvilágosítás
- felkészítés körzeti tanulmányi versenyekre
|
Szabadidős tevékenységek és kirándulások:
- osztálykirándulás
- Föld napi programok ( porta-szépségverseny, kirándulás, vetélkedő, faültetés)
- őszi természettudományi kirándulás (Csodák Palotája, Jövő Háza, Planetárium, Természettudományi Múzeum)
- múzeumi nap
- jutalomkirándulás ( a tanév során 100 ötöst összegyűjtő vagy tanulmányi versenyen eredményesen szereplő diákjaink részére)
- nyári táborozás (minden évben más tájegységet választunk helyszínéül)
- pályaválasztási kiállítás
- színházlátogatás
- úszásoktatás (igény szerint)
Ünnepségek, rendezvények:
- Nemzeti ünnepek
- Sportnap
- Szüreti felvonulás
- Karácsonyi ünnepkör (Mikulás, Advent, Karácsony)
- Farsang
- Eötvös nap
- Szentgyörgyi napok – Mezőföldi Majális
- Anyák napja
- Gyermeknap
- Pünkösdi vigasságok
Ahhoz, hogy programjaink sikeresen megvalósuljanak elengedhetetlen, hogy jó kapcsolatot ápoljunk a szülőkkel, az önkormányzattal, az óvodával, egyházakkal és egyéb civil szervezetekkel.
Különösen gyümölcsöző együttműködést sikerült kialakítanunk a székesfehérvári Gorsium Alapfokú Művészetoktatási Intézménnyel, melynek kihelyezett tagozatán tanulóink mintegy harmada részesül néptáncoktatásban. Az iskolánkban folyó oktató-nevelő munka színvonalának emelése érdekében a HEFOP 2.1.5 pályázat keretében a tantestület tagjai három magas színvonalú, jó hangulatú tanfolyamon vettek részt. Az itt szerzett tudást és tapasztalatokat maradéktalanul hasznosítani tudjuk az iskolaotthonos rendszerben, amit a 2007/208-as tanévben vezettünk be.
Az iskolaotthonos oktatás programja intézményünkben
Napjainkban az iskolába lépő hatéves kisgyermekek között bizony igen nagy különbség mutatkozik, emiatt a tanulók nem terhelhetőek egyformán. Vannak, akik nagyobb teherbírásúak, könnyebben „veszik az akadályokat”, s vannak olyanok, akik fáradékonyabbak, valamiért lassabban haladnak társaiknál.
Úgy gondoljuk, hogy mindezek a különbségek nem lehetnek akadályai annak, hogy minden gyermek sikerélményhez jusson tanulmányai során. Ezért fontos, hogy egyformán odafigyeljünk mindenkire, a meglévő értékeket erősítsük tanulóinkban, s a bátortalanabb tanulókat is meggyőzzük arról, hogy ők is értékes, fontos tagjai a közösségnek.
Ennek egyik fontos lépése az iskolaotthonos oktatás bevezetése, mely biztosítja a gyerekek egyenletesebb terhelését az egész napos órabeosztással, a tanórákat váltogató változatos szabadidős és sportprogramokkal, melyeken a közösség minden tagja jól érezheti magát. A foglalkozások természetesen mindeközben biztosítják a nevelői – oktatói munka célkitűzéseinek megvalósulását is.
Mik az előnyei ennek az oktatási formának?
- az óvodai életrend szerves folytatása
- a napi időbeosztás jobban megfelel a tanulók életkori sajátosságainak
- egyenletesebb a tanulók terhelése, tanulás és szabadidő váltja egymást
- több lehetőség nyílik a tanulókkal való beszélgetésre, esetelemzésekre, játékra
- a házi feladatot az adott tantárgyat tanító pedagógussal készítik el a gyerekek, így ő azonnal visszajelzést kap az esetleges nehézségekről
- az osztályokkal két tanító foglalkozik, így ketten hitelesebb képet alkothatnak a tanuló munkájáról, közösségbéli viszonyairól, így a nevelés lényegesen hatékonyabb lehet
- reggel a tanítás megkezdése előtt lehetőség van beszélgetésre, napi gondok felvetésére, kibeszélésére
- az iskolaotthonos oktatás esetén nem szorít annyira az idő, mint a hagyományos oktatási forma esetén, ez lehetőséget ad több játékra ill. beszélgető körök szervezésére
- a gyerekek hét közben nem viszik haza a táskájukat, ami a táska súlyát tekintve szintén könnyebbséget jelent
délutáni sávot kitöltő órákban változatos foglalkozásokon vehetnek részt a tanulók, néhány ezek közül:
- sportfoglalkozás
- kézműves foglalkozás
- számítástechnika
- dráma foglalkozás
- bábozás
- képességfejlesztő foglalkozás
- kommunikáció
- gyermekjátékok
- Ayres mozgásfejlesztés
A tanulási órák hatékonyabb, célszerűbb szervezése következtében, valamint a változatos foglalkoztatási formák során a gyerekek kiegyensúlyozottabban fejlődhetnek, képességeik, készségeik sokrétűen gazdagodhatnak. Az iskolában tanító pedagógusok mindegyike felkészült, új, korszerű pedagógiai módszerek ismerője, így minden feltétel biztosított kívánt cél eléréséhez.
|