Iskolánk


eotvos_mMezőszentgyörgy Árpád-kori település. Pásztorok alapították, ezt az 1249-es káptalani határbejárás írásos dokumentuma tanúsítja. A XIII. sz. végén a faluban a prédikátorságra készülő ifjak tanítottak, akik Sárospatakról és Debrecenből érkeztek. Az egyházmegye határozata alapján az 1820-as évek végén Mezőszentgyörgy a környékbeli pedagógusok továbbképzési központja lett. 1828-ban itt nyitották meg a Kerületi Könyvtárt, „ az oskolamesterek tudományos előmenetelét segítendő.” 
1842-ben itt született Eötvös Károly író, ügyvéd, politikus.

1949-ben alakult meg a faluban az ország első népkönyvtára, amelyet róla neveztek el. Innen indult el 1969-ben az „Olvasó népért” mozgalom.

1996-ban az iskola is fölvette Eötvös Károly nevét, s azóta minden áprilisban megrendezzük a környező iskolák diákjainak a nevével fémjelzett tanulmányi versenyt, ahol sportversenyen és tantárgyi versenyeken mérhetik össze tudásukat a gyerekek.

Az iskolába tanító pedagógusok mindig is fontosnak tartották, hogy diákjaink gyermekközpontú, gyermekszerető közösségben nőjenek fel, és mindenki képességei legjavát tudja nyújtani. Alapelvünk, hogy egyformán fontosnak ítéljük a gyengébb tanulók felzárkóztatását és a jó képességűek tehetséggondozását. Ennek érdekében a következő lépéseket tesszük:

  • pályázatok írása
  • képesség-kibontakoztató program
  • minőségbiztosítási program
  • integrált oktatás
  • Útravaló ösztöndíjprogram
  • iskolaotthonos oktatás bevezetése

A pályázatokon nyert támogatásokból az évek során sikerült megvalósítanunk:

  • tornaterem
  • nyelvi labor
  • számítástechnikai terem
  • Ayres fejlesztőterem
  • tanteremeink korszerű berendezése (mobilizálható padokkal)

iskola_mon

A tanórákon kívül sokszínű, változatos, érdekes elfoglaltságot kínálunk a gyermekek számára:

Szakkörök:

  • német
  • rajz
  • matematika
  • természetkutató
  • dráma
  • énekkar
  • sportkör
  • helyi tanulmányi versenyek
Egyéb foglalkozások:

  • felvételi előkészítő
  • közösségi órák
  • fejlesztő órák
  • mozgásterápia (Ayres)
  • egészségügyi felvilágosítás
  • felkészítés körzeti tanulmányi versenyekre

Szabadidős tevékenységek és kirándulások:

  • osztálykirándulás
  • Föld napi programok ( porta-szépségverseny, kirándulás, vetélkedő, faültetés)
  • őszi természettudományi kirándulás (Csodák Palotája, Jövő Háza, Planetárium, Természettudományi Múzeum)
  • múzeumi nap
  • jutalomkirándulás ( a tanév során 100 ötöst összegyűjtő vagy tanulmányi versenyen eredményesen szereplő diákjaink részére)
  • nyári táborozás (minden évben más tájegységet választunk helyszínéül)
  • pályaválasztási kiállítás
  • színházlátogatás
  • úszásoktatás (igény szerint)

Ünnepségek, rendezvények:

  • Nemzeti ünnepek
  • Sportnap
  • Szüreti felvonulás
  • Karácsonyi ünnepkör (Mikulás, Advent, Karácsony)
  • Farsang
  • Eötvös nap
  • Szentgyörgyi napok – Mezőföldi Majális
  • Anyák napja
  • Gyermeknap
  • Pünkösdi vigasságok

Ahhoz, hogy programjaink sikeresen megvalósuljanak elengedhetetlen, hogy jó kapcsolatot ápoljunk a szülőkkel, az önkormányzattal, az óvodával, egyházakkal és egyéb civil szervezetekkel.

Különösen gyümölcsöző együttműködést sikerült kialakítanunk a székesfehérvári Gorsium Alapfokú Művészetoktatási Intézménnyel, melynek kihelyezett tagozatán tanulóink mintegy harmada részesül néptáncoktatásban. Az iskolánkban folyó oktató-nevelő munka színvonalának emelése érdekében a HEFOP 2.1.5 pályázat keretében a tantestület tagjai három magas színvonalú, jó hangulatú tanfolyamon vettek részt. Az itt szerzett tudást és tapasztalatokat maradéktalanul hasznosítani tudjuk az iskolaotthonos rendszerben, amit a 2007/208-as tanévben vezettünk be.

Az iskolaotthonos oktatás programja intézményünkben

Napjainkban az iskolába lépő hatéves kisgyermekek között bizony igen nagy különbség mutatkozik, emiatt a tanulók nem terhelhetőek egyformán. Vannak, akik nagyobb teherbírásúak, könnyebben „veszik az akadályokat”, s vannak olyanok, akik fáradékonyabbak, valamiért lassabban haladnak társaiknál.

Úgy gondoljuk, hogy mindezek a különbségek nem lehetnek akadályai annak, hogy minden gyermek sikerélményhez jusson tanulmányai során. Ezért fontos, hogy egyformán odafigyeljünk mindenkire, a meglévő értékeket erősítsük tanulóinkban, s a bátortalanabb tanulókat is meggyőzzük arról, hogy ők is értékes, fontos tagjai a közösségnek.

Ennek egyik fontos lépése az iskolaotthonos oktatás bevezetése, mely biztosítja a gyerekek egyenletesebb terhelését az egész napos órabeosztással, a tanórákat váltogató változatos szabadidős és sportprogramokkal, melyeken a közösség minden tagja jól érezheti magát. A foglalkozások természetesen mindeközben biztosítják a nevelői – oktatói munka célkitűzéseinek megvalósulását is.

Mik az előnyei ennek az oktatási formának?

  • az óvodai életrend szerves folytatása
  • a napi időbeosztás jobban megfelel a tanulók életkori sajátosságainak
  • egyenletesebb a tanulók terhelése, tanulás és szabadidő váltja egymást
  • több lehetőség nyílik a tanulókkal való beszélgetésre, esetelemzésekre, játékra
  • a házi feladatot az adott tantárgyat tanító pedagógussal készítik el a gyerekek, így ő azonnal visszajelzést kap az esetleges nehézségekről
  • az osztályokkal két tanító foglalkozik, így ketten hitelesebb képet alkothatnak a tanuló munkájáról, közösségbéli viszonyairól, így a nevelés lényegesen hatékonyabb lehet
  • reggel a tanítás megkezdése előtt lehetőség van beszélgetésre, napi gondok felvetésére, kibeszélésére
  • az iskolaotthonos oktatás esetén nem szorít annyira az idő, mint a hagyományos oktatási forma esetén, ez lehetőséget ad több játékra ill. beszélgető körök szervezésére
  • a gyerekek hét közben nem viszik haza a táskájukat, ami a táska súlyát tekintve szintén könnyebbséget jelent


délutáni sávot kitöltő órákban változatos foglalkozásokon vehetnek részt a tanulók, néhány ezek közül:

  • sportfoglalkozásiskola_kez
  • kézműves foglalkozás
  • számítástechnika
  • dráma foglalkozás
  • bábozás
  • képességfejlesztő foglalkozás
  • kommunikáció
  • gyermekjátékok
  • Ayres mozgásfejlesztés

A tanulási órák hatékonyabb, célszerűbb szervezése következtében, valamint a változatos foglalkoztatási formák során a gyerekek kiegyensúlyozottabban fejlődhetnek, képességeik, készségeik sokrétűen gazdagodhatnak. Az iskolában tanító pedagógusok mindegyike felkészült, új, korszerű pedagógiai módszerek ismerője, így minden feltétel biztosított kívánt cél eléréséhez.