Fenntarthatósági Témahét

Fenntarthatósági Témahét

Az Emberi Erőforrások Minisztériuma immár negyedik alkalommal, 2019. március 18-22. között hirdette meg a Fenntarthatósági témahetet. A program célja a fenntarthatóság üzenetének széles körű terjesztése iskolai keretek között. A 2019. évi Fenntarthatósági Témahét témakörei a közösségi közlekedés, a víz és a Globális Célok közül az Egészség és jóllét, a Fenntartható városok és közösségek és a Fellépés az éghajlatváltozás ellen témái köré szerveződtek. Iskolánk ebben az évben is csatlakozott a témahét programjaihoz. Minden osztályban voltak ezen a héten a témához kapcsolódó órák, foglalkozások.

Az 1. és a 2. osztály a „ Zsákban hozzák a meleget” nevű projektben vettek részt.

A projekt a magyar kultúra és hagyomány megőrzésének fontosságát tartva szem előtt, a tanórák első részében a Sándor, József, Benedek napok körüli időjárás jóslással foglalkozik. Ezután az időjárás elemeit átismételve, megbeszélték az időjárás és az éghajlat különbségeit és hasonlóságait. A gyerekek megfigyelhették a magyarországi szélsősségeket, összehasonlíthatták az aktuális időjárással és a magyarországi rekordokon is elgondolkodhattak. Ezzel előkészítettük az éghajlatváltozás korai előrejelzéssel kapcsolatos oktatását és tájékoztatását. Innen már csak egy lépés a kisiskolások környezetvédelemre való szoktatása.

Az 1. osztály ezen kívül tejespohárból kiskakasokat készített, a 2. osztály pedig vizes játékokat.

A 3. osztály a Víz világnapján vetélkedőt rendezett a szülők bevonásával. Jó hangulatban, igazi csapatmunkában dolgozott a hat csapat. A vetélkedő végeztével kézműveskedésre került sor, ahol színes, festett háttérre ragasztottak színes papírhalakat és növényeket, így kialakítva egy akváriumot.

A 4. osztály testnevelés, magyar és szabadidős órán foglalkozott a témával. Újrahasznosítható anyagokból ceruzatartót készítettek, szövegértési feladatlapot töltöttek ki a témában, és esőcsináló játékot játszottak.

Az alsósok közösen összeszedték az iskola épülete körül a szemetet, és a víz körforgásáról, a víz védelméről szóló filmet nézték meg.

A felső tagozatosok a technika óra keretében a Szeretsd a biciklidet! – a kerékpáros közlekedés népszerűsítése című órán vettek részt. Ezen belül a kerékpáros közlekedés szabályainak megismerése, táblafelismerés, KRESZ-teszt, több-kevesebb vetélkedő szerepelt az órában.

A 7. és a 8. osztályosok fizika órákon az Aktív tanulók-passzív ház témával foglalkoztak. A tanulók filmrészleteket tekintettek meg, zöld gondolatokat ismerhettek meg. Az energiaforrások csoportosítása, a szürkevíz jellemzői és hasznosítása, a szelektív hulladékgyűjtés jellemzői, a passzív házak fogalma, előnyei szerepeltek az órákon. Mindez játékos interaktív formában valósult meg.

A Víz világnapja kapcsán a felsősöknek vetélkedőt szerveztünk, ahol 7 fős csapatokba szerveződve kaptak feladatokat a vízzel kapcsolatban.

Úgy érezzük tartalmas és hasznos hét áll mögöttünk, minden tanulót sikerült bevonni a programjainkba. Remélhetőleg mindenki megértett valamennyit abból, hogy mindannyian felelősek vagyunk bolygónk jövőjéért.

Ahogy az indián bölcsesség mondja: A Földet nem szüleinktől örököltük, hanem az unokáinktól kaptuk kölcsön.

Tóthné Ujhelyi Marianna intézményvezető-helyettes